Inleiding

Bewonersorganisatie Wallenbuurt beleefde haar tweede kwartaal in haar bestaan. Het is duidelijk nog een opstartfase, maar toch zijn er al belangrijke vorderingen waar te nemen. Een daarvan is het toetreden tot ons team door Danique, die een echte aanwinst is. Met enkele andere kandidaat-vrijwilligers zijn ook al gesprekken gevoerd. Deze hebben niet allemaal in een aanstelling geresulteerd. De werkzaamheden verliepen veelal ad hoc en zonder een goed uitgewerkt plan. Misschien hoort dat ook wel bij zo’n opstartfase ……...

Maar het is ons voornemen om hier spoedig meer structuur voor aan te gaan brengen. Dat is ook wel nodig in verband met onze financiële planning en onze fondsenwerving.

Activiteiten

Op 7 januari j.l. vond er een goede bezochte Nieuwjaarsbrunch plaats bij Café40. Daar konden we nieuwe buurtbewoners verwelkomen. Alle reden om regelmatig zo’n brunch te organiseren. Een volgende staat reeds gepland. Buurtkamer OKP30 was wekelijks drie keer per week open, maar geniet buiten een bepaalde kring nog niet zoveel bekendheid. Er vonden in de verslagperiode vier BinnenBuurtBorrels plaats. De ene werd iets beter bezocht dan de andere, maar iedereen genoot zichtbaar van het samenzijn. En op 28 januari vond in kleine kring een themamiddag over Turkmenistan plaats. Er namen in totaal 12 mensen aan deel, onder wie Ayna en Abidin, die verantwoordelijk waren voor de organisatie. Het meest in het oog sprong wel de actiedag van Wallen Schoon op 23 maart. Na diverse voorbereidende besprekingen en veel voorwerk van Ewout groeide deze actie uit tot een groot succes. Zo’n 30 mensen namen er aan deel die dag en er was veel aandacht van de pers. Zelfs kwamen er deelnemers helemaal van Urk. Het blijft niet bij een eenmalige actie, maar deze WS-campagne loopt voorlopig nog wel door, ook met aandacht voor groen en voor een attractievere inrichting van straten, pleinen en stegen. Op het vlak van Kunst & Cultuur en Wine & Dine moeten de activiteiten nog opgestart worden. Wel zijn er voorbereidende werkzaamheden verricht en heeft er ook overleg plaatsgevonden. Deelname aan het Grachtenfestival ’24 is helaas afgeketst onlangs. Wellicht maken we in de tweede ronde nog wel een kans. De geplande Paasbrunch is vanwege gebrek aan belangstelling komen te vervallen.

Netwerkvorming

Er zijn diverse contacten gelegd of verstevigd, zoals met Lotte Terwel (een DB-lid van Stadsdeel Centrum), met Bonne Reijn, met Eva de Klerk, met de 2 coördinatoren van kunstRUIM, met vertegenwoordigers van 3 andere buurtkamers, met Moriko Kira, met Laura en Hicham, met de VCA over het organiseren van ‘Voluntour’ en op gezette tijden met Gione van ‘We Live Here’. De samenwerking met ‘We Live Here’ verloopt naar wens. En daar waar mogelijk, versterken we elkaars activiteiten, zoals festivals en optredens.

Organisatieontwikkeling

In deze opstartfase is veel aandacht besteed aan het opbouwen van de eigen organisatie via het deelnemen aan trainingen bij de VCA op het vlak van capaciteitsopbouw, het werven en behouden van vrijwilligers, het voeren van een gedegen financieel beheer en het opvolging geven aan de WBTR, de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen. Van al deze trainingen zijn verslagen opgesteld, zodat we hier later nog op terug kunnen vallen. Want het is in het algemeen goed om zoveel mogelijk vast te leggen, ook onze besluiten.

Website

Begin dit jaar is ook de website opgezet en geleidelijk aan uitgebouwd. Deze vervult nu al een nuttige rol, maar het ‘content management’ moet nog verbeterd worden. Want een website is toch het visitekaartje van de organisatie, dit in samenhang met Social Media.

Gedacht wordt aan het opzetten van een Facebook-site en een Instagram-pagina. Dit vraagt om voldoende personele capaciteit, kennis en vaardigheden. Bij het werven van vrijwilligers zullen we daar zeker speciale aandacht aan gaan besteden.

Werven van vrijwilligers

In het eerste kwartaal van 2024 zijn gesprekken gevoerd met 8 kandidaat-vrijwilligers. Inmiddels is 1 persoon tot de organisatie toegetreden, heeft een tweetal anderen hun serieuze interesse laten blijken, staat met een enkeling nog een gesprek gepland en zijn er 4 kandidaten afgevallen of hebben zich uiteindelijk teruggetrokken om uiteenlopende redenen. Hierbij zijn de tientallen vrijwilligers van Wallen Schoon nog niet meegerekend. In samenspraak met VCA, Fonds voor Centrum, Stichting Dakterras Art Productions en We Live Here is er een vrijwilligerscampagne ontwikkeld, ‘Voluntour’ geheten. Deze gaat in april en mei van dit jaar plaatsvinden, met een specifieke focus op expats in de stad.

Fondsenwerving

Fondsenwerving heeft al enige resultaten mogen opleveren, zoals bij de Gemeente Amsterdam en bij Fonds voor Centrum. Dit jaar heeft dat al Euro 2.000 opgeleverd. Er staan nu nog aanvragen uit bij Aanpak Binnenstad en bij Centrum Begroot. Zolang we nog geen formele status van Stichting hebben, is het niet mogelijk om een aanvraag bij bepaalde fondsen in te dienen. Er heeft al wel een informeel gesprek met een notaris plaatsgevonden om de mogelijkheden van een Stichting in kaart te brengen. Er moet intern echter nog een definitief besluit over deze stap genomen worden binnenkort.

Communicatie

Op het vlak van communicatie moeten we nog wel wat stappen zetten. Want nog lang niet iedereen in de buurt is bekend met Wallenbuurt. Er wordt hard gewerkt aan een flyer die we in de buurt gaan uitzetten. Uit zo’n campagne kunnen ook meer vrijwilligers naar voren komen. I.s.m. andere buurthuizen en RLA&C werken we gezamenlijk aan onze PR.

CoCo

De CoCo bestaat momenteel uit 3 leden en we hebben het voornemen om deze verder uit te bouwen. Een aantal van 6 is voorlopig ons streven. De taken kunnen onderling dan beter verdeeld worden en de afhankelijkheid van een enkeling neemt daarmee ook af. Dit punt van de CoCo hangt ook samen met het besluit om een Stichting op te richten. Mocht tot dat laatste worden besloten, moeten we op zoek naar (drie) bestuursleden.

 Planning

Hoewel onze planning een soort ‘rolling-on’ karakter heeft, tekenen zich al wel enkele activiteiten af zoals een fototentoonstelling over buurtbewoners en hun levensverhaal, een seminar over de effecten van toerisme op historische binnensteden, deelname aan festivals en het Lentefestival dat voor zondag 7 april gepland staat. Dat laatste wordt in samenwerking met ‘We Live Here’ georganiseerd. Musici fleuren deze dag mede op.

Vrienden van …….

Op het moment van schrijven hebben zich al 100 mensen als ‘Vriend van’ geregistreerd. Zij ontvangen ook de Nieuwsbrief, waarvan er inmiddels 2 zijn verschenen, inclusief de welkomstbrief.  Via ‘Wallen Schoon’ kan dit aantal nog aanzienlijk worden verhoogd. Het aantal ‘Vrienden’ is natuurlijk niet maatgevend, maar ‘t geeft wel een indicatie van onze populariteit onder bewoners en niet-buurtbewoners.

 Tot slot

Enerzijds is de opstartfase van een organisatie mogelijk wel de meest uitdagende, maar anderzijds vergt deze ook veel energie en doorzettingsvermogen. Soms komt het gevoel naar boven dat we te weinig bereikt hebben en we onze ambities niet helemaal hebben kunnen waarmaken. Toch kunnen we ook redelijk tevreden zijn over de stappen die we al gezet hebben. Met de instroom van enige nieuwe vrijwilligers moeten we in staat geacht worden om de organisatie verder uit te bouwen en te stroomlijnen. Verder zullen we een kritisch oog moeten hebben om te beoordelen aan welke activiteiten in onze buurt echt behoefte bestaat. We zullen waar nodig onze huidige agenda moeten willen bijstellen.